Sala 319
Budowniczy / firma: | firma niem., lata 50. XX w. / Henryk Hober (Olesno), rok 1999 |
Liczba głosów: | 8 |
Klawiatury: | dwa Manuały i Pedał |
Stół gry: | wbudowany z lewej strony instrumentu |
Zakres klawiatur: | Manuał C-g3, Pedał C-f1 |
Traktura gry i registratury: | elektropneumatyczna |
Wiatrownice: | stożkowe |
Połączenia: | Positiv – Hauptwerk, Positiv – Pedal, Hauptwerk – Pedal |
Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej. Od strony stołu gry instrument ten zainstalowanych ma 12 niegrających piszczałek krytych, tworzących atrapę prospektu.
Dyspozycja organów
Manuał I
Hauptwerk |
Manuał II
Positiv |
Pedał
Pedal |
|||
Spillflöte | 8’ | Gedackt | 8’ | Untersatz* | 16’ |
Rohrflöte | 4’ | Prinzipal | 4’ | Bassflöte | 8’ |
Mixtur | 2’ 4 f. | Flachflöte | 2’ |
Połączenia: Positiv – Hauptwerk, Positiv – Pedal, Hauptwerk – Pedal
* Uwagi do dyspozycji: Untersatz 16’ – napis na manubrium pozostał po starym instrumencie, w rzeczywistości, po przebudowie jest to głos Subbas 16’.
Sala 214
Organy zostały sprowadzone do Diecezjalnej Szkoły Muzycznej II stopnia w Gliwicach w lipcu 2017 r. z miejscowości Seewalchen am Attersee (Österreich). Instrument został zbudowany przez organmistrza Johanna Pieringera do prywatnego mieszkania profesora Maximiliana Zweimüllera w roku 1997. Montaż organów w sali nr 214 DSM miał miejsce w sierpniu 2019 r. Poświęcenie i inauguracja instrumentu odbyła się 2 września 2019 r.
Budowniczy/firma: | Orgelbau J. Pieringer, rok 1997 | |
Liczba głosów: | 16 (w tym dwa językowe) | |
Klawiatury: | dwa Manuały i Pedał | |
Stół gry: | wolnostojący, usytuowany przed instrumentem | |
Zakres klawiatur: | Manuał C-g3, Pedał C-f1 | |
Traktura gry i registratury: | mechaniczna (również traktura połączeń) | |
Wiatrownice: | klapowo – zasuwowe | |
Połączenia: | I-II, I-Ped., II-Ped. |
Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, pod wiatrownicami, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej. Dodatkowo pod każdą wiatrownicą, od spodu znajdują się małe amortyzatory, regulujące drobne różnice ciśnień.
Dyspozycja organów
Manuał I
Positiv |
Manuał II
Hauptwerk |
Pedał
Pedal |
|||
Gedackt | 8’ | Coppel | 8’ | Subbass | 16’ |
Flöte | 4’ | Principal | 4’ | Bassflöte | 8’ |
Nasat | 22/3’ | Oktave | 2’ | Basson | 16’ |
Waldflöte | 2’ | Quinte | 11/3’ | ||
Terz | 13/5’ | Mixtur 3 fach | 1’ | ||
Larigot | 11/3’ | Trompetenregal | 8’ | ||
Zimbel | 1’ | ||||
Tremulant* |
Połączenia: I-II, I-Ped., II-Ped.
*Uwagi do dyspozycji: Tremulant wyposażony w urządzenie z możliwością regulacji częstotliwości wibracji.
Stół gry usytuowany w taki sposób, że organista siedzi usytuowany przodem do instrumentu. Pomiędzy kontuarem a prospektem, nad cięgłami traktury znajduje się podest dla śpiewaków. Organmistrz Henryk Hober z Olesna dobudował do organów drzwi boczne i zadaszenie.
Sala 217
Organy zostały zakupione w roku 2008 na targach SacroExpo. Jest to instrument niemieckiej firmy Oberlinger. Z założenia są to organy ćwiczebne (Übungsorgel), dlatego liczba registrów różni się od liczby głosów (wszystkie głosy obsługiwane są przez 7 manubriów).
Budowniczy / firma: | Oberlinger, rok 2008 |
Liczba głosów: | 3 realne + 12 piszcz. dla gł. Untersatz C-H, tzw. bas akustyczny |
Klawiatury: | dwa Manuały i Pedał |
Stół gry: | klawiatury wbudowane w przednią ścianę instrumentu |
Zakres klawiatur: | Manuał C-g3, Pedał C-f1 |
Traktura gry i registratury: | mechaniczna (z zastosowaniem tylko popychaczy) |
Wiatrownica: | bliźniacza klapowo – zasuwowa |
Połączenia: | brak traktury połączeń |
Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej. Instrument wyposażony jest także w ręcznie obsługiwaną żaluzję dla całych organów. Organy nie mają prospektu a jedynie samą szafę.
Dyspozycja organów
Manuał I | Manuał II | Pedał | |||
Gedackt | 8’ | Gedackt | 8’ | Untersatz* | 16’ |
Flöte | 4’ | Flöte | 4’ | Gedackt | 8’ |
Principal | 2’ |
* Uwagi do dyspozycji: głos Untersatz 16’ – ma tylko 12 piszczałek własnych o stopażu51/3’, pozostałe to głos Gedackt 8’ z Manuału.Dyspozycja realna:56 piszczałek 8’ (drewno);56 piszczałek 4’ (3 oktawy – drewno, od 4C – stop cynowo-ołowiowy);56 piszczałek 2’ (1 oktawa – piszczałki kryte, od 2C otwarte – stop cynowo-ołowiowy);12 piszczałek 51/3’ (Untersatz C-H akustyczny – drewno).
Sala 118
Organy zostały zakupione do DSO II st. i SMK w Gliwicach w roku 2010.
Jest to instrument ćwiczebny, zbudowany przez firmę Jacka Siedlara w roku 1995.
W ostatnim czasie instrument ten służył w prywatnym mieszkaniu w Pradze.
Budowniczy / firma: | Jacek Siedlar, rok 1995 |
Liczba głosów: | 6 (w tym dwa językowe) |
Klawiatury: | dwa Manuały i Pedał |
Stół gry: | Klawiatury wbudowane w przednią ścianę instrumentu |
Zakres klawiatur: | Manuał C-g3, Pedał C-f1 |
Traktura gry i registratury: | mechaniczna (również traktura połączeń) |
Wiatrownice: | klapowo – zasuwowe |
Połączenia: | II/I, II/Ped., I/Ped. |
Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej.
Organy mają architektoniczny, jednosekcyjny, o płaskim konturze, trójosiowy, dwuwieżowy prospekt, który wykorzystuje zakres C-a piszczałek głosu Prinzipal 2’ (oś środkowa) oraz zakres C-F drewnianych piszczałek głosu Gedeckt 8’.
Dyspozycja organów
Manuał I | Manuał II | Pedał | |||
Gedeckt | 8’ | Dulcian | 8’ | Sordun | 16’ |
Quinte | 11/3’ | Flöte | 4’ | ||
Prinzipal | 2’ |
Połączenia: II/I, II/Ped., I/Ped.
Urządzenie dodatkowe: Tremolo II m.
* Uwagi do dyspozycji: Kolorem czerwonym zaznaczone zostały głosy językowe.
Oprócz w/w w posiadaniu szkoły są jeszcze trzy instrumenty elektroniczne:
Viscount Jubileum 25 gł., 2 Man. i Ped.
Johannus Op.42 gł., 3 Man. i Ped.
Ahlborn 33 gł., 2 Man. i Ped.
oraz 3 fortepiany i pianina.