Diecezjalna Szkoła Muzyczna
  • Nasza szkoła
    • O Nas
    • Rekrutacja
      • Kurs przygotowawczy
    • Plan zajęć
    • Grono pedagogiczne
    • Osiągnięcia
    • Ważne terminy
    • Fundusz muzyczny
    • Deklaracja dostępności
  • Dokumenty
    • Statut
    • Program wychowawczo-profilaktyczny
    • Ramowe plany nauczania
      • Ramowy plan nauczania – instrumentalistyka
      • Ramowy plan nauczania – wokalistyka
    • Regulaminy
      • Regulamin korzystania z sal
      • Regulamin organizacji wycieczek szkolnych
      • Regulamin Dziennika Elektronicznego
      • REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
  • Galeria zdjęć
  • Instrumentarium
  • E-DZIENNIK
  • Kontakt
SMK

Instrumentarium

Sala 319

Organy zostały sprowadzone do Studium Muzyki Kościelnej w Gliwicach w roku 1999 z parafii pw. Ducha Świętego w Bielefeld (Niemcy). Instrument pochodzi z lat 50. XX w. i pierwotnie służył kościołowi ewangelickiemu. Organmistrz Henryk Hober z Olesna przebudował je i zaadoptował do nowego miejsca. Ze starego instrumentu pozostał stół gry, piszczałki i miech pływakowy. Organmistrz Hober dobudował dwa głosy pedałowe, trzy wiatrownice oraz nową szafę organową.
Budowniczy / firma: firma niem., lata 50. XX w. / Henryk Hober (Olesno), rok 1999
Liczba głosów: 8
Klawiatury: dwa Manuały i Pedał
Stół gry: wbudowany z lewej strony instrumentu
Zakres klawiatur: Manuał C-g3, Pedał C-f1
Traktura gry i registratury: elektropneumatyczna
Wiatrownice: stożkowe
Połączenia: Positiv – Hauptwerk, Positiv – Pedal, Hauptwerk – Pedal

Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej. Od strony stołu gry instrument ten zainstalowanych ma 12 niegrających piszczałek krytych, tworzących atrapę prospektu.

Dyspozycja organów

Manuał I

Hauptwerk

  Manuał II

Positiv

  Pedał

Pedal

 
Spillflöte 8’ Gedackt 8’ Untersatz* 16’
Rohrflöte 4’ Prinzipal 4’ Bassflöte 8’
Mixtur 2’  4 f. Flachflöte 2’

Połączenia: Positiv – Hauptwerk, Positiv – Pedal, Hauptwerk – Pedal
* Uwagi do dyspozycji: Untersatz 16’ – napis na manubrium pozostał po starym instrumencie,  w rzeczywistości, po przebudowie  jest to głos Subbas 16’.

 

Sala 214

Organy zostały sprowadzone do Diecezjalnej Szkoły Muzycznej II stopnia w Gliwicach w lipcu 2017 r. z miejscowości Seewalchen am Attersee (Österreich). Instrument został zbudowany przez organmistrza Johanna Pieringera do prywatnego mieszkania profesora Maximiliana Zweimüllera w roku 1997. Montaż organów w sali nr 214 DSM miał miejsce w sierpniu 2019 r. Poświęcenie i inauguracja instrumentu odbyła się 2 września 2019 r.

 

Budowniczy/firma: Orgelbau J. Pieringer, rok 1997
Liczba głosów: 16 (w tym dwa językowe)
Klawiatury: dwa Manuały i Pedał
Stół gry: wolnostojący, usytuowany przed instrumentem
Zakres klawiatur: Manuał C-g3, Pedał C-f1
Traktura gry i registratury: mechaniczna (również traktura połączeń)
Wiatrownice: klapowo – zasuwowe
Połączenia: I-II, I-Ped., II-Ped.

Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, pod wiatrownicami, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej. Dodatkowo pod każdą wiatrownicą, od spodu znajdują się małe amortyzatory, regulujące drobne różnice ciśnień.

Dyspozycja organów

Manuał I

Positiv

  Manuał II

Hauptwerk

  Pedał

Pedal

 
Gedackt 8’ Coppel 8’ Subbass 16’
Flöte 4’ Principal 4’ Bassflöte 8’
Nasat 22/3’ Oktave 2’ Basson 16’
Waldflöte 2’ Quinte 11/3’
Terz 13/5’ Mixtur 3 fach 1’
Larigot 11/3’ Trompetenregal 8’
Zimbel 1’
Tremulant*

 

Połączenia: I-II, I-Ped., II-Ped.
*Uwagi do dyspozycji: Tremulant wyposażony w urządzenie z możliwością regulacji częstotliwości wibracji.
Stół gry usytuowany w taki sposób, że organista siedzi usytuowany przodem do instrumentu. Pomiędzy kontuarem a prospektem, nad cięgłami traktury znajduje się podest dla śpiewaków.  Organmistrz Henryk Hober z Olesna dobudował do organów drzwi boczne i zadaszenie.

 

Sala 217

 

Organy zostały zakupione w roku 2008 na targach SacroExpo. Jest to instrument niemieckiej firmy Oberlinger. Z założenia są to organy ćwiczebne (Übungsorgel), dlatego liczba registrów różni się od liczby głosów (wszystkie głosy obsługiwane są przez 7 manubriów).

Budowniczy / firma: Oberlinger, rok 2008
Liczba głosów: 3 realne + 12 piszcz. dla gł. Untersatz C-H, tzw. bas akustyczny
Klawiatury: dwa Manuały i Pedał
Stół gry: klawiatury wbudowane w przednią ścianę instrumentu
Zakres klawiatur: Manuał C-g3, Pedał C-f1
Traktura gry i registratury: mechaniczna (z zastosowaniem tylko popychaczy)
Wiatrownica: bliźniacza klapowo – zasuwowa
Połączenia: brak traktury połączeń

Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej. Instrument wyposażony jest także w ręcznie obsługiwaną żaluzję dla całych organów. Organy nie mają prospektu a jedynie samą szafę.

Dyspozycja organów

Manuał I   Manuał II   Pedał  
Gedackt 8’ Gedackt 8’ Untersatz* 16’
Flöte 4’ Flöte 4’ Gedackt 8’
Principal 2’

* Uwagi do dyspozycji: głos Untersatz 16’ – ma tylko 12 piszczałek własnych o stopażu51/3’, pozostałe to głos Gedackt 8’ z Manuału.Dyspozycja realna:56 piszczałek 8’ (drewno);56 piszczałek 4’ (3 oktawy – drewno, od 4C – stop cynowo-ołowiowy);56 piszczałek 2’ (1 oktawa – piszczałki kryte, od 2C otwarte – stop cynowo-ołowiowy);12 piszczałek 51/3’ (Untersatz C-H akustyczny – drewno).  

 

Sala 118

 

Organy zostały zakupione do DSO II st. i SMK w Gliwicach w roku 2010.
Jest to instrument ćwiczebny, zbudowany przez firmę Jacka Siedlara w roku 1995.
W ostatnim czasie instrument ten służył w prywatnym mieszkaniu w Pradze.

Budowniczy / firma: Jacek Siedlar, rok 1995
Liczba głosów: 6 (w tym dwa językowe)
Klawiatury: dwa Manuały i Pedał
Stół gry: Klawiatury wbudowane w przednią ścianę instrumentu
Zakres klawiatur: Manuał C-g3, Pedał C-f1
Traktura gry i registratury: mechaniczna (również traktura połączeń)
Wiatrownice: klapowo – zasuwowe
Połączenia: II/I, II/Ped., I/Ped.

Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej.
Organy mają architektoniczny, jednosekcyjny, o płaskim konturze, trójosiowy, dwuwieżowy prospekt, który wykorzystuje zakres C-a piszczałek głosu Prinzipal 2’ (oś środkowa) oraz zakres C-F drewnianych piszczałek głosu Gedeckt 8’.
Dyspozycja organów

Manuał I   Manuał II   Pedał  
Gedeckt 8’ Dulcian 8’ Sordun 16’
Quinte 11/3’ Flöte 4’
Prinzipal 2’

Połączenia: II/I, II/Ped., I/Ped.
Urządzenie dodatkowe: Tremolo II m.
* Uwagi do dyspozycji: Kolorem czerwonym zaznaczone zostały głosy językowe.

 


Oprócz w/w w posiadaniu szkoły są jeszcze trzy instrumenty elektroniczne:
Viscount Jubileum 25 gł., 2 Man. i Ped.
Johannus Op.42 gł., 3 Man. i Ped.
Ahlborn  33 gł., 2 Man. i Ped.
oraz 3 fortepiany i pianina.

menu

  • Nasza szkoła
    • O Nas
    • Rekrutacja
      • Kurs przygotowawczy
    • Plan zajęć
    • Grono pedagogiczne
    • Osiągnięcia
    • Ważne terminy
    • Fundusz muzyczny
    • Deklaracja dostępności
  • Dokumenty
    • Statut
    • Program wychowawczo-profilaktyczny
    • Ramowe plany nauczania
      • Ramowy plan nauczania – instrumentalistyka
      • Ramowy plan nauczania – wokalistyka
    • Regulaminy
      • Regulamin korzystania z sal
      • Regulamin organizacji wycieczek szkolnych
      • Regulamin Dziennika Elektronicznego
      • REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
  • Galeria zdjęć
  • Instrumentarium
  • E-DZIENNIK
  • Kontakt

 

Polecamy

Muzyka-kościelna
Koncerty organowe w Konwikcie
Muzyka w Starym Opactwie

 

Kontakt

ul. Łużycka 1
44-100 Gliwice
Gmach Kurii Diecezjalnej
(32) 230 78 75
(32) 230 78 85
dso@kuria.gliwice.pl
Sekretariat czynny:
poniedziałek-czwartek: 14-18
piątek: 14-17.30
Copyright © 2019 Diecezjalna Szkoła Muzyczna. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ochrona Danych Osobowych

About This Sidebar

You can quickly hide this sidebar by removing widgets from the Hidden Sidebar Settings.

Ostatnie wpisy

1 marca 2023
20 lutego 2023
15 lutego 2023

Kategorie

  • Bez kategorii

Meta

  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org