Sala 319

| Budowniczy / firma: | firma niem., lata 50. XX w. / Henryk Hober (Olesno), rok 1999 |
| Liczba głosów: | 8 |
| Klawiatury: | dwa Manuały i Pedał |
| Stół gry: | wbudowany z lewej strony instrumentu |
| Zakres klawiatur: | Manuał C-g3, Pedał C-f1 |
| Traktura gry i registratury: | elektropneumatyczna |
| Wiatrownice: | stożkowe |
| Połączenia: | Positiv – Hauptwerk, Positiv – Pedal, Hauptwerk – Pedal |
Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej. Od strony stołu gry instrument ten zainstalowanych ma 12 niegrających piszczałek krytych, tworzących atrapę prospektu.
Dyspozycja organów
| Manuał I
Hauptwerk |
Manuał II
Positiv |
Pedał
Pedal |
|||
| Spillflöte | 8’ | Gedackt | 8’ | Untersatz* | 16’ |
| Rohrflöte | 4’ | Prinzipal | 4’ | Bassflöte | 8’ |
| Mixtur | 2’ 4 f. | Flachflöte | 2’ |
Połączenia: Positiv – Hauptwerk, Positiv – Pedal, Hauptwerk – Pedal
* Uwagi do dyspozycji: Untersatz 16’ – napis na manubrium pozostał po starym instrumencie, w rzeczywistości, po przebudowie jest to głos Subbas 16’.
Sala 214

Organy zostały sprowadzone do Diecezjalnej Szkoły Muzycznej II stopnia w Gliwicach w lipcu 2017 r. z miejscowości Seewalchen am Attersee (Österreich). Instrument został zbudowany przez organmistrza Johanna Pieringera do prywatnego mieszkania profesora Maximiliana Zweimüllera w roku 1997. Montaż organów w sali nr 214 DSM miał miejsce w sierpniu 2019 r. Poświęcenie i inauguracja instrumentu odbyła się 2 września 2019 r.
| Budowniczy/firma: | Orgelbau J. Pieringer, rok 1997 | |
| Liczba głosów: | 16 (w tym dwa językowe) | |
| Klawiatury: | dwa Manuały i Pedał | |
| Stół gry: | wolnostojący, usytuowany przed instrumentem | |
| Zakres klawiatur: | Manuał C-g3, Pedał C-f1 | |
| Traktura gry i registratury: | mechaniczna (również traktura połączeń) | |
| Wiatrownice: | klapowo – zasuwowe | |
| Połączenia: | I-II, I-Ped., II-Ped. | |
Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, pod wiatrownicami, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej. Dodatkowo pod każdą wiatrownicą, od spodu znajdują się małe amortyzatory, regulujące drobne różnice ciśnień.
Dyspozycja organów
| Manuał I
Positiv |
Manuał II
Hauptwerk |
Pedał
Pedal |
|||
| Gedackt | 8’ | Coppel | 8’ | Subbass | 16’ |
| Flöte | 4’ | Principal | 4’ | Bassflöte | 8’ |
| Nasat | 22/3’ | Oktave | 2’ | Basson | 16’ |
| Waldflöte | 2’ | Quinte | 11/3’ | ||
| Terz | 13/5’ | Mixtur 3 fach | 1’ | ||
| Larigot | 11/3’ | Trompetenregal | 8’ | ||
| Zimbel | 1’ | ||||
| Tremulant* |
Połączenia: I-II, I-Ped., II-Ped.
*Uwagi do dyspozycji: Tremulant wyposażony w urządzenie z możliwością regulacji częstotliwości wibracji.
Stół gry usytuowany w taki sposób, że organista siedzi usytuowany przodem do instrumentu. Pomiędzy kontuarem a prospektem, nad cięgłami traktury znajduje się podest dla śpiewaków. Organmistrz Henryk Hober z Olesna dobudował do organów drzwi boczne i zadaszenie.
Sala 217

Organy zostały zakupione w roku 2008 na targach SacroExpo. Jest to instrument niemieckiej firmy Oberlinger. Z założenia są to organy ćwiczebne (Übungsorgel), dlatego liczba registrów różni się od liczby głosów (wszystkie głosy obsługiwane są przez 7 manubriów).
| Budowniczy / firma: | Oberlinger, rok 2008 |
| Liczba głosów: | 3 realne + 12 piszcz. dla gł. Untersatz C-H, tzw. bas akustyczny |
| Klawiatury: | dwa Manuały i Pedał |
| Stół gry: | klawiatury wbudowane w przednią ścianę instrumentu |
| Zakres klawiatur: | Manuał C-g3, Pedał C-f1 |
| Traktura gry i registratury: | mechaniczna (z zastosowaniem tylko popychaczy) |
| Wiatrownica: | bliźniacza klapowo – zasuwowa |
| Połączenia: | brak traktury połączeń |
Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej. Instrument wyposażony jest także w ręcznie obsługiwaną żaluzję dla całych organów. Organy nie mają prospektu a jedynie samą szafę.
Dyspozycja organów
| Manuał I | Manuał II | Pedał | |||
| Gedackt | 8’ | Gedackt | 8’ | Untersatz* | 16’ |
| Flöte | 4’ | Flöte | 4’ | Gedackt | 8’ |
| Principal | 2’ |
* Uwagi do dyspozycji: głos Untersatz 16’ – ma tylko 12 piszczałek własnych o stopażu51/3’, pozostałe to głos Gedackt 8’ z Manuału.Dyspozycja realna:56 piszczałek 8’ (drewno);56 piszczałek 4’ (3 oktawy – drewno, od 4C – stop cynowo-ołowiowy);56 piszczałek 2’ (1 oktawa – piszczałki kryte, od 2C otwarte – stop cynowo-ołowiowy);12 piszczałek 51/3’ (Untersatz C-H akustyczny – drewno).
Sala 118

Organy zostały zakupione do DSO II st. i SMK w Gliwicach w roku 2010.
Jest to instrument ćwiczebny, zbudowany przez firmę Jacka Siedlara w roku 1995.
W ostatnim czasie instrument ten służył w prywatnym mieszkaniu w Pradze.
| Budowniczy / firma: | Jacek Siedlar, rok 1995 |
| Liczba głosów: | 6 (w tym dwa językowe) |
| Klawiatury: | dwa Manuały i Pedał |
| Stół gry: | Klawiatury wbudowane w przednią ścianę instrumentu |
| Zakres klawiatur: | Manuał C-g3, Pedał C-f1 |
| Traktura gry i registratury: | mechaniczna (również traktura połączeń) |
| Wiatrownice: | klapowo – zasuwowe |
| Połączenia: | II/I, II/Ped., I/Ped. |
Jeden miech pływakowy umieszczony wewnątrz szafy organowej, napełniany przy pomocy dmuchawy elektrycznej.
Organy mają architektoniczny, jednosekcyjny, o płaskim konturze, trójosiowy, dwuwieżowy prospekt, który wykorzystuje zakres C-a piszczałek głosu Prinzipal 2’ (oś środkowa) oraz zakres C-F drewnianych piszczałek głosu Gedeckt 8’.
Dyspozycja organów
| Manuał I | Manuał II | Pedał | |||
| Gedeckt | 8’ | Dulcian | 8’ | Sordun | 16’ |
| Quinte | 11/3’ | Flöte | 4’ | ||
| Prinzipal | 2’ |
Połączenia: II/I, II/Ped., I/Ped.
Urządzenie dodatkowe: Tremolo II m.
* Uwagi do dyspozycji: Kolorem czerwonym zaznaczone zostały głosy językowe.
Oprócz w/w w posiadaniu szkoły są jeszcze trzy instrumenty elektroniczne:
Johannus Studio 260 31 gł., 2 Man. i Ped.
Johannus Opus 42 gł., 3 Man. i Ped.
Ahlborn 33 gł., 2 Man. i Ped.
oraz 3 fortepiany i pianina.